İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ Hakkında Bilgi Notu
Ticaret Bakanlığı ile Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından 14 Şubat 2025 tarihli ve 32813 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan "İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ", 1 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girecektir.
Tebliğ uyarınca;
- 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren kuruluşu ticaret siciline tescil edilen şirketler için pay defteri, yönetim kurulu karar defteri, müdürler kurulu karar defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterlerini elektronik ortamda tutması zorunlu hale gelecektir.
- 15 Kasım 2012 tarihli ve 28468 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “Anonim ve Limited Şirketlerin Sermayelerini Yeni Asgari Tutarlara Yükseltmelerine ve Kuruluşu ve Esas Sözleşme Değişikliği İzne Tabi Anonim Şirketlerin Belirlenmesine İlişkin Tebliğin” 5 inci maddesinin birinci fıkrasında sayılan anonim şirketler ise;
(İlgili Şirketler: Bankalar, Finansal Kiralama Şirketleri, Faktoring Şirketleri, Finansman Şirketleri, Tüketici Finansmanı ve Kart Hizmetleri Şirketleri, Varlık Yönetim Şirketleri, Sigorta Şirketleri, Holdingler, Döviz Büfesi İşleten Şirketler (Yetkili Müesseseler), Umumi Mağazacılıkla Uğraşan Şirketler, Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Şirketleri, Ürün İhtisas Borsası Şirketleri, Bağımsız Denetim Şirketleri, Gözetim Şirketleri, Teknoloji Geliştirme Bölgesi Yönetici Şirketleri, Serbest Bölge Kurucusu ve İşleticisi Şirketler ile 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa Tabi Şirketler (Portföy Yönetim Şirketleri, Aracı Kurumlar (Menkul Değerler/Kıymetler) Şirketleri, Yatırım Ortaklıkları (Menkul/Gayrimenkul/Girişim Sermayesi) Şirketleri, Gayrimenkul Değerleme Şirketleri, Halka Açık Şirketler, Varlık Kiralama Şirketleri)
1 Temmuz 2025 itibarıyla defterlerini elektronik ortamda tutmakla yükümlü tutulmuştur.
Halihazırda faaliyet gösteren ve zorunluluk kapsamına girmeyen şirketler için herhangi bir yükümlülük getirilmemiştir. Yukarıda belirtilenler haricinde diğer şirketlerin de ihtiyari olarak Tebliğ kapsamındaki Defterlerini elektronik ortamda tutmaları mümkündür. Ancak bu durumda, defterlerin tamamının elektronik ortamda tutulması gerekecektir. Bu nedenle defterlerini elektronik ortamda tutmaya başlayan şirketler, her ne sebeple olursa olsun söz konusu defterlerini tekrar fiziki ortamda tutamayacaklardır.
Yine ilgili tebliğ uyarınca, Şirketlerin, bu Tebliğde belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde tuttukları defterler geçerli kanuni defterler olarak kabul edilecek ve elektronik ortamda tutulan defterler için açılış ve kapanış onayı aranmayacaktır. Ancak ihtiyari olarak geçiş yapan şirketler için fiziki defterin kapanış onayı noter tarafından yapılmalıdır.
Sonuç:
Şirketlerin, öncelikle bu Tebliğ kapsamında elektronik defter tutma yükümlülüğüne girip girmediklerini değerlendirmeleri ve yükümlülük altına girenlerin, 1 Temmuz 2025 itibarıyla Tebliğ’de belirlenen süre ve kurallara uygun şekilde gerekli hazırlıkları tamamlamaları önem arz etmekte olup 1 Ocak 2026’dan itibaren ticaret siciline yeni kaydedilecek şirketler için elektronik defter tutma zorunluluğu getirildiğinden, kuruluş sürecinde bu düzenlemeler göz önünde bulundurulmalıdır.
Cüceloğlu Hukuk